جزوه 92 نحوه آزاد کردن و هزینه لغو تعهد آموزش رایگان دانشگاه 1401 – 1402 - جزوه

نحوه آزاد کردن و هزینه لغو تعهد آموزش رایگان دانشگاه ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ اعلام شد. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت رایگان تحصیل نموده اند و دیگر نیازی به پرداخت شهریه شهریه ندارند؛ در صورتی که مایل به آزاد کردن اصل مدرک دانشگاهی خود باشند می توانند اقدامات لازم را برای لغو تعهد مدرک روزانه انجام دهند. لطفا برا ی اطلاع از شرایط به ادامه مطلب بروید.

نحوه آزاد کردن و هزینه لغو تعهد آموزش رایگان دانشگاه  1401 - 1402

دانش آموختگانی که در دوره روزانه دانشگاه های کشور به تحصیل پرداختند به دلیل تعهد خدمت به کشور؛ در صورت تمایل به آزاد نمودن مدرک روزانه می توانند با استفاده از روش هایی مانند ارائه سابقه بیمه، نامه عدم کاریابی، پرداخت هزینه و … نسبت به درخواست لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سامانه سجاد اقدام نمایند.

همچنین، برای تعداد افرادی که شامل سهمیه نهایی منطقه یک مانند خانواده شهدا، ایثارگران و رزمنده هستند؛ مدت زمان تعهد خدمت آموزش رایگان برابر مدت زمان تحصیل می باشد و برای مشمولان سهمیه نهایی منطقه ۲ یا ۳ دو برابر مدت تحصیل در نظر گرفته شده است.

متقاضیان و دانش آموختگان دوره روزانه ای که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، می توانند بدون انجام تعهد خدمت از طریق شیوه های مختلفی مانند سابقه بیمه، استفاده از عدم کاریابی و پرداخت هزینه و … مدرک روزانه خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور آزاد نمایند. در ادامه برای راهنمایی بیشتر این دسته از داوطلبان نحوه آزاد سازی مدرک روزانه را با به کارگیری شیوه های متفاوتی در این مقاله ارائه داده ایم تا این افراد بتوانند بدون مشکلی نسبت به لغو تعهد خدمت خود اقدام نمایند.

آزاد سازی مدرک روزانه با استفاده از عدم کاریابی:

یکی از روش های آزاد کردن مدرک روزانه، ارائه مدرکی است که نشان دهد دانش آموختگان علی رغم جستجوی کار، موفق به یافتن کار مناسب نشده اند. برای این منظور می توان از طریق موسسات کاریابی محل سکونت اقدام نمود که البته این روش برای همه متقاضیان پاسخگو نیست و شرایطی دارد که در ادامه به بررسی این شرایط پرداخته ایم :

  • نداشتن سابقه کار: تنها افرادی که سابقه کار ندارند و یک سال از تاریخ دانش آموختگی آنان گذشته باشد، می توانند برای آغاز فرآیند آزادسازی مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کنند.
  • زمان درخواست به اداره کاریابی: دانش آموختگان تا (حداکثر) ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی ( براساس تاریخ مندرج در گواهی موقت ) می توانند در موسسات کاریابی ثبت نام نمایند.
  • وضعیت نظام وظیفه: آقایان حداقل ۱ سال بعد از صدور کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم از خدمت سربازی می توانند برای آغاز فرآیند آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کنند.
  • لغو تعهد خدمت مقاطع قبلی: ارائه نامه عدم کاریابی پس از فارغ التحصیلی در مقاطع بالاتر موجب لغو تعهد خدمت مقاطع قبلی نیز می شود. لازم به ذکر است دانشجویان شاغل به تحصیل در مقاطع بالاتر دوره روزانه نمی توانند گواهی عدم کاریابی در حین تحصیل برای آزاد کردن مدرک روزانه مقطع قبلی ارائه نمایند.
  • دانش آموختگان بورسیه و متعهد به دستگاه ها، در صورت اعلام عدم نیاز دستگاه مربوطه می توانند از طریق عدم کاریابی نسبت به آزادسازی مدرک روزانه اقدام نمایند.

آزاد سازی مدارک دانشگاه با پرداخت هزینه:

آن دسته از دانشجویانی که تحصیل رایگان خود را در دانشگاه های زیر نظر وزات علوم انجام داده اند و قصد آزادسازی مدرک خود برای تحصیل در خارج از کشور را دارند، می توانند بدون انجام تعهد خدمت و با پرداخت هزینه معادل مدرک خود را آزاد کنند. مبلغ تعهد برای هر نیمسال تحصیلی دانش آموختگان مقاطع مختلف برابر حداقل واحد مجاز یک نیمسال تحصیلی محاسبه می شود که شرایط پرداخت آن به شرح زیر است:

  • یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان لغو تعهد آموزش رایگان می باشد. نیمسال های تحصیلی که در آن دانش آموختگان مشغول به آماده شدن برای ارائه طرح رساله و آزمون جامع هستند در هزینه فوق محاسبه نمی گردد.
  • واحدهای درسی پیش نیاز نیز در هزینه تعهد خدمت آموزش رایگان محاسبه می شود.
  • دانشجویان اخراجی و انصرافی برای آزاد سازی مدرک مقاطع قبلی خود می بایست هزینه آموزش رایگان را پرداخت کنند.

 

هزینه دانشجویان دانشگاه های کشور نیز بر اساس نوع مقطع تحصیلی مشخص می شود. بر این اساس دانشجویان می بایست بر اساس جدول زیر مبلغ مورد نظر را مطالعه نمایند:

جدول پایین مربوط به گروه فنی مهندسی، هنر، علوم انسانی و علوم پایه می باشد.

نحوه آزاد کردن و هزینه لغو تعهد آموزش رایگان دانشگاه  1401 - 1402

جدول مربوط به هزینه لغو تعهد آموزش رایگان رشته های علوم پزشکی در سال جاری به شرح زیر است.

نحوه آزاد کردن و هزینه لغو تعهد آموزش رایگان دانشگاه  1401 - 1402

داوطلبانی که با پرداخت هزینه قصد دارند اصل مدرک خود را برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور آزاد نمایند می بایست برای تحصیل از حداقل معدل ارائه شده از سوی هر دانشگاه بهره مند بوده و همچنین، مدرک زبان معتبری مانند مدرک آزمون آیلتس، تافل و … بسته به شرایط دانشگاه داشته باشند.

آزادسازی مدارک دانشگاه از طریق سابقه بیمه:

  • یکی از راه های آزاد کردن مدرک استفاده از سابقه بیمه فرد بوده و به ازای سال هایی که بیمه برای فرد رد شده است از خدمت تحصیل کم می ‌شود. متقاضیانی که قصد آزاد سازی مدرک از طریق سابقه بیمه را دارند در نظر داشته باشند که سابقه بیمه باید مربوط به زمان بعد از تحصیل باشد یعنی بیمه در حین تحصیل مورد تایید وزارت علوم نیست.
  • همچنین با توجه به هدف از تحصیل در خارج از کشور متقاضیان می توانند برای آزاد سازی مدرک خود از طریق سابقه بیمه، ابتدا مدرک کارشناسی خود را با استفاده از سابقه بیمه آزاد کنند؛ سپس با به کارگیری مابقی سابقه بیمه می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را جهت لغو تعهد خدمت خود آزاد نمایند. علاوه بر این مورد داوطلبانی که دوره سربازی خود را گذرانده اند از تعهد خدمت آن ها کم شده و جزو سابقه خدمت به حساب می آید.

آزادسازی مدرک روزانه از طریق حکم بازنشستگی:

  • یکی از راه های آزاد سازی مدرک روزانه برای داوطلبانی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور را دارند؛ ارائه حکم بازنشستگی متقاضی می باشد. لغو تعهد خدمت مدارک دوره روزانه بسته به مناطق مختلف کنکور متفاوت بوده و داوطلبانی که با استفاده از سهمیه منطقه یک در کنکور سراسری شرکت نموده و در دوره روزانه قبول شده باید به میزان مدت تحصیل خود که چهار سال می باشد، خدمت نمایند؛ اما متقاضیانی که شامل سهمیه منطقه دو و سه هستند باید دو برابر مدت تحصیل خود یعنی هشت سال به خدمت در کشور بپردازند.
  • بنابراین، دانش آموختگان بازنشسته در صورتی که در طول مدت اشتغال در کشور مشغول به خدمت بوده باشند؛ می توانند با ارائه حکم بازنشستگی مورد تایید مراجع قانونی ذیصلاح نسبت به آزادسازی مدرک روزانه و لغو تعهد خدمت آموزش رایگان خود اقدام کنند.

لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق از کارافتادگی:

  • دانش آموختگانی که به علت از کار افتادگی و عدم توانایی، قادر به انجام تعهد خدمت نباشند و از کارافتادگی آن ها از سوی شورای پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی استان محل تحصیل شان تایید شده باشد، از تعهد خدمت آموزش رایگان معاف خواهند شد. لازم به ذکر است افرادی که صرفا توانایی انجام کار خاصی را ندارند، مشمول این معافیت نمی گردند.
  • فارغ التحصیلانی که از طریق هر یک از روش های بالا قصد آزاد کردن مدرک روزانه خود را دارند می بایست مدارک لازم را جمع آوری کرده و در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) درخواست خود را برای لغو تعهد خدمت ثبت کنند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 63 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 9 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.