جزوه 92 اجرای آزمایشی راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه/تولید نمونه خودآموز دوم ابتدایی - جزوه

کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه و نمونه خودآموز ویژه دوره دوم ابتدایی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کلاس‌های چندپایه دارای برنامه‌درسی و کتاب خاص کلاس‌های چندپایه نیستند، لذا معلمان باید بیش از یک برنامه درسی را به طور همزمان تدریس کنند. همچنین تعداد برنامه‌های درسی که معلم ملزم به اجرا ی آن است، به تعداد پایه‌هایی که در کلاس حضور دارند، بستگی دارد.

براساس این گزارش؛ به استناد راهکار۳-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای بسط عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مناطق محروم، عشایری و روستایی سراسر کشور و ماده ۵ آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بسته‌های آموزشی ویژه کلاس‌های چندپایه اقدام کرد.

کتاب«راهنمای عمل معلمان در کلاس‌های چندپایه» دارای چند ویژگی‌های است از جمله اینکه برای اولین بار توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شده است و راهنمای تدریس برای یک پایه و یک درس خاص نیست بلکه کتابی برای اجرای مؤثرتر تمامی دروس دورة ابتدایی است و با فرایند و چارچوبی متفاوت از سایر کتاب‌های راهنمای معلم تولید شده در سازمان است.

این کتاب مشتمل بر ۵ فصل : ۱) کلیات؛ چیستی و چرایی کلاس های چندپایه، ۲) اهداف و انتظارات عملکردی با هدف ارائه یک مرجع برای انواع طراحی آموزشی معلمان، ۳) رویکردها و راهبردهای یاددهی –یادگیری، ۴) ارزشیابی و نمونه فعالیت های یاددهی-یادگیری و در انتها فرهنگ واژگان تنظیم شده است و امیدواریم این کتاب معلمان کلاس‌های چندپایه را در مدیریت زمان کلاس و افزایش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان یاری کند.

اجرای آزمایشی کتاب  «راهنمای عمل معلمان در کلاس های چندپایه» با کد ۴۹۰۱ در پایگاه کتاب های درسی  به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.

تولید نمونه خودآموز

یکی دیگر از اقدامات گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه  که بر اساس ضرورت، نیازها، چالش‌ها و مسائل کلاس‌های چندپایه؛ انجام شد، تدوین یک نمونه خودآموز ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی در کلاس های چندپایه است.

ویژگی‌ها و معیارهای تهیه این نمونه به شرح زیر است:

کاربرد بسته آموزشی دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در کلاس‌های چندپایه هستند.

بسته آموزشی خودآموز این قابلیت را دارد تا در کلاس‌های چندپایه با راهنمایی معلم و عمدتاً به شکل خودآموز مورد استفاده قرار گیرد و دارای دستورالعمل ویژه معلمان و دانش‌آموزان است 

میزان دشواری بسته آموزشی با توانایی‌های ذهنی و رشدی دانش‌آموزان چهارم و پنجم و ششم تناسب دارد.

موضوعاتی از مواد درسی دوره ابتدایی که یادگیری آن بدون حضور مستقیم معلم هم ممکن باشد و به عبارتی معلم تنها ناظر فرایند یادگیری باشد.

موضوعاتی که امکان تجربه مستقیم آن توسط دانش‌آموز میسر نباشد و حتی با حضور معلم آموزش از طریق فیلم، پوستر، تصاویر، فلش کارت، پاورپوینت و …  صورت می‌پذیرد.

اجرای آزمایشی «خودآموز درس ۸ آسمان در شب علوم چهارم» با کد ۴۳۱ در پایگاه کتاب های درسی  به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی، معلمان کلاس های چندپایه می‌توانند هرگونه نقد، نظر و پیشنهاد خود را جهت بهبود و اعتلای کتاب  و خودآموز به رایانامه گروه برنامه ریزی کلاس های چندپایه به نشانی [email protected] ارسال کنند.

انتهای پیام

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها