جزوه 92 معرفی انواع تلویزیون ها - جزوه

 

در این مقاله قصد داریم مطالبی را عنوان کنیم که در رابطه با تلویزیون و تفاوت های بین آن هاست امیدوارم این مطالب برایتان مفید باشد .

کیفیت تصاویر در تلویزیون ها

تلویزیون ها در انواع مختلفی وجود دارند و معمولا از فرمت استاندارد شروع می شوند و در نهایت به HD و FULL HD ختم می شوند ، در فرمت های استاندارد پیکسل افقی تصاویر ۷۲۰ و پیکسل های عمودی ۴۸۰ می باشد ، این ارقام در تلویزیون های HD  اندازه ها ی افقی ۱۲۸۰ و اندازه های عمودی ۷۲۰ می باشد . بنابراین کیفیت فرمت HD از کیفیت فرمت استاندارد بیشتر است چرا که پیکسل های آن بالاتر است و این اندازه ها در فرمت های FULL HD اندازه افقی ۱۹۲۰ و اندازه عمودی ۱۰۸۰ پیکسل می باشد که نشان از بهترین کیفیت تصویر می باشد .

تلویزیون LCD

LCD  ها رایج ترین نوع تلویزیون های موجود در بازار هستند و به دلیل تنوع قیمت و البته اندازه میان کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار هستند ،در این نوع تلویزیون ها ، مصرف برق کمتر از تلویزیون های عادی می باشد و کیفیت تصویر آن ها نیز بالاتر است و مهم تر از همه LCD ها نسبت به تلویزیون های عادی اشعه های خطرناک ساتر نمی کند تا چشم آسیب ببیند. اما نمایشگر های LCD یک مشکل دارند و آن طول عمر کمترشان نسبت به تلویزیون های عادی است در کل طول عمر در LCD ها حدود ۱۶ هزار ساعت و تلویزیون های عادی میانگین ۳۰ هزار ساعت است .

تلویزیون HD

تلویزیون های HD تلویزیون هایی هستند که کیفیت صدا و تصویر بهتر از تلویزیون های عادی است و البته تصاویرشان نیز از تلویزیون های عادی بهتر است . در این تلویزیون ها قابلیت اتصال به دستگاه های الکترونیکی مانند کامپیوتر و لپ تاپ وجود دارد ،از ویژگی های عمده تلویزیون های HD  می توان به تصاویر شفاف ، نمایش رنگ بیشتر ، طول و عرض بیشتر تصاویر و صدای با کیفیت است .

تلویزیون های OLED

فناوری تلویزیون های OLED سبب تحولی عظیم در دنیای تلویزیون ها شده است چرا که این تلویزیون ها ضخامتی به اندازه یک برگه ی کاغذ دارند و بسیار سبک هستند ،علاوه بر این مصرف پایینی نیز دارند . OLED ها از تلویزیون های LCD وLED پیشی گرفته اند و آنها را به رده دوم از بهترین تلویزیون ها رسانده اند .

از ویژگی های OLED ها می توان به سرعت بالای بازسازی صفحه ، واکنش سریعتر به تغییر سیگنال ها اشاره کرد و سبب شده که این تلویزیون ها برای نمایش فیلم های سینمایی ایده آل باشند ، همچنین مقاومت زیادشان در برابر ضربه و چرخش های ناگهانی ، کارایی بالا در دمای مختلف والبته شرایط گرما و سرمای نامناسب و مصرف پایین انرژی آن به علت عدم استفاده از نور پس زمینه از دیگر ویژگی های این تلویزیون ها می باشد .

تلویزیون های پلاسما

تلویزیون های پلاسما از تنوع کمتری نسبت به تلویزیون های LCD برخوردارند ، اما یکسری مزایا نیز دارند که عبارتند از : زاویه دید ۱۸۰ درجه ای که می توانید در هر جای خانه که نشسته باشید تصاویر را به درستی ببینید ، از دیگر ویژگی های بارز تلویزیون پلاسما می توان به روشنی تصاویر در پلاسماها به طور خودکار اشاره کرد که با روشنی محیط تطابق پیدا می کنند . تلویزیون های پلاسما بسیار باریک هستمند اما مصرف برقشان به نسبت LCD  بالاتر است .

تلویزیون های LED

LED ها نسل جدید از تلویزیون های LCD هستند که تابش نور در آن ها  با تلویزیون های LCD  متفاوت می باشد و همین امر موجب شده است که کیفیت تصاویر در LED ها با LCD ها بسیار متفاوت باشد. تلویزیون های LED در مقایسه با LCD از کنتراست تصویر بهتر و بالاتری برخوردار است و نمایشگرهای LED  با بهره گیری از فناوری نورهای رنگی یا RGB  می توانند از طریق تنظیم نوری که از پشت صفحه نمایش می تابد رنگ های حقیقی تصاویر را به نمایش در بیاورد به همین دلیل دقت رنگ در LED ها در مقایسه با LCD  ها بالاتر است .

اندازه های تلویزیون های LED بین ۴۰ تا  ۷۰ اینچ متغیر است و کمترین ضخامت آنها به ۲٫۵ سانتی متر می رسد . معمولا طول عمر LED  ها بسیار بالاست و تا حدود ۱۰۰ هزار ساعت می رسد و همچنین مصرف برق در LED کمترین مصرف برق را در بین تمام تلویزیون های HD دارد و همین موضوع سبب شده است که به مساله آلودکی هوا نیز کمک شود زیرا مصرف کمتر ، میزان تشعشع کربن و تولید گرما را نیز کاهش می دهد . علاوه بر این در ساخت تلویزیون های LED از جیوه استفاده نمی گرددو در نتیجه از بین بردن تلویزیون های غیر قابل استفاده ضرری به طبیعت نمی رساند .

تلویزیون‌های UHD

UHD مخفف (Ultra High Definition ) به معنای کیفیت بسیاربالا می باشد . فناوری HUDرا ژاپنی ها در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار آزمایش و معرفی کردند، کیفیت تلویزیون های HUD چند برابرکیفیت تلویزیون هایHD است. تلویزیون‌های UHD دارای کیفیت ‌تصاویر تا ۱۶ برابر انواع HD‌‌‌ها هستند و نمایش تصاویرشان با رزولوشن ۴۳۲۰   ×۷۶۸۰ می باشد ؛ تلویزیون های HD تقریبا ۲ میلیون پیکسل را نمایش می دهند و کیفیت صدا در این تلویزیون ها تغییرات شگفت انگیزی را پیدا کرده است به طوری که می توانید صدا را از ۲۴ کانال با ۲۴ بلندگوی مختلف بشنوید ، البته بالا بودن پیکسل تصاویر به نمایشگر بزرگتری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ اینچ نیاز دارد .

تلویزیون‌های سه ‌بعدی

تلویزیون های سه بعدی علاوه بر طول و عرض بعد دیگری به نام عمق دارند که سبب می شود بیننده فیلم ، بازی و یا هر گونه تصویر ویدیویی را به شکل بعددار و برجسته ببیند، در واقع این تلویزیون ها برای نمایش بعد سوم شان مغز ما را گول زده و تصاویری را ارائه میدهند که برای هر چشم در محل متفاوتی قرار داشته باشند تا مغز آن ها را به صورت غیر مسطح و البته عمق دار تشخیص دهد.

تلویزیون هوشمند Smart TV

تلویزیون های هوشمند یک گام فراترو پیشرفته تر از تلویزیون های دیگر هستند و امکانات تلفن های هوشمند را دارند. این امکانات از قبیل  : وصل شدن به اینترنت ، ارائه سرویس های آنلاین ویدیویی ، تبادل اطلاعات با کامپیوتر ها و… است .در اصل تلویزون های هوشمند سعی دارند که برنامه های تلویزیونی و اینترنتی را به یکدیگر پیوند دهند . از دیگر ویژگی های این تلویزیون ها می توان به مشاهده فایل های چند رسانه ای بدون اتصال کابل و یا سیم اشاره کرد می توان به مدیریت ایمیل ها پرداخت و یا به سایت های اجتماعی وصل شد . در کل تلویزیون های هوشمند به این مفهوم هستند که می توانند به اینترنت وصل شوند و امروزه اکثر تلویزیون ها از نوع هوشمند می باشند .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 78 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.