جزوه 92 متا کوئست ۲ در برابر کوئست پرو؛ کدامیک برای گیمینگ مناسب است؟ - جزوه

هدست‌های کوئست پرو وکوئست ۲ متا جزو بهترین هدست‌های واقعیت مجازی بازار هستند و حتی تخفیف‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا افراد زیادی بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کدامیک از این دو هدست گزینه مناسبی برای خرید هستند؟ البته از آنجائیکه مدل پرو به‌تازگی جایگزین کوئست ۲ شده است شاید فکر کنید که این مدل بهتر است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کوئست پرو هم‌اکنون ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد، در حالیکه کوئست ۲ فقط ۴۰۰ دلار قیمت دارد.

بنابراین به نظر ما هدستی بهتر است که نسبت به مشخصاتش ارزش خرید بالاتری داشته باشد. از طرف دیگر، یک هدست واقعیت مجازی باید بتواند نیازهای ما را برآورده کند. برای بررسی این موضوع، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم ببینیم کوئست پرو چه قابلیت‌ها و بهبودهایی نسبت به کوئست ۲ ارایه کرده است.

کوئست پرو در برابر کوئست ۲:

کیفیت نمایشگر

نمایشگر  کوئست پرو از نظر کیفیت تصاویر بسیار  بهتر از نمایشگر کوئست ۲ است. نمایشگر مدل پرو ۷۵ درصد کنتراست بیشتری نسبت به کوئست ۲ دارد. از طرفی، وضوح نمایشگر مدل پرو ۳۷ درصد بهتر از کوئست ۲ می‌باشد. بنابراین اگر هنگام استفاده از هدست‌های متا نیاز به جستجوی اینترنتی یا ویرایش متن و نوشتن کد دارید، این ویژگی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. به هر حال، هرچه متن نمایش داده شده در نمایشگر یک هدست، وضوح بالاتری داشته باشد بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

متا کوئست

به عبارت دیگر می‌توان گفت که کوئست پرو حدود ۳۷ درصد پیکسل‌های بیشتری در هر اینچ دارد. البته در هدست‌های واقعیت مجازی، پیکسل‌ها تمام داستان نیستند، بلکه این لنزها هستند که امکان فوکوس را به شما می‌دهند تا تصاویر را با وضوح بیشتری ببینید. در این بخش، کوئست پرو از لنزهای پنکیک بهره می‌برد که بسیار نازک‌تر هستند. البته لنزهای کوئست ۲ نیز بد نیستند اما در مقابسه با لنزهای مدل پرو چندان پیشرفته نیستند. نمایشگر مدل پرو همچنین ۳۰ درصد طیف رنگی بیشتری را پوشش می‌دهد و قابلیت نوردهی موضعی آن باعث افزایش  ۷۵ درصدی کنتراست شده است.

به هر حال، کاربران هدست‌های واقعیت مجازی به دنبال تجربه بصری عالی هستند و در این زمینه کوئست پرو قابلیت‌های بهتری نسبت به کوئست ۲ دارد. با این حال، نمایشگر کوئست ۲ همچنان برای اجرای بسیاری از بازی‌ها مناسب است و حتی برخی توسعه‌دهندگان بازی به‌دنبال بهینه‌سازی وضوح نمایشگر آن هستند. قیمت پایین کوئست ۲ باعث شده تا توسعه‌دهندگان بازی تستت‌های خود روی آن انجام دهند، مگر اینکه متا یک هدست ارزان‌تر دیگر معرفی کند. این هدست می‌تواند کوئست ۳ با هر مدل دیگری باشد.

عملکرد

متا هدست کوئست ۲ را دو سال پیش معرفی کرده است و مسلما کوئست پرو از نظر مشخصات فنی بهتر از آن است، بطوریکه این مدل از یک تراشه جدید با توان پردازشی و گرافیکی بالا بهره می‌برد. تراشه اسنپدراگون XR+ این هدست حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده کوئست ۲ است. این موضوع در مواقعی که از هدست برای انجام کارهای سنگین و همزمان استفاده می‌شود بسیار اهمیت دارد.

متا کوئست

البته پردازنده کوئست ۲ برای هدستی که دو سال پیش معرفی شده بسیار سریع است و از آنجاییکه کل صفحه‌نمایش آن در هنگام اجرای بازی‌ها اشغال می‌شود، لذا امکان توقف سایر برنامه‌ها و پروسه‌های سیستمی برای آن وجود دارد. بنابراین کاربران با دسترسی کامل به پردازنده کوئست ۲ می‌توانند بازی‌های رده‌بالاتری را اجرا کنند. در هر حال، اگر شما جزو کسانی هستید که عمدتا به دنبال اجرای گیم روی هدست واقعیت مجازی هستید و نیاز چندانی به بهره‌وری ندارید کوئست ۲ می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. اما کوئست پرو با توجه به سخت‌افزار پیشرفته‌ای که دارد می‌تواند بازی‌ها را در سطح بالاتری اجرا کند. البته به نظر می‌رسد که اکثر بازی‌ها در هر دو هدست متا به‌طور مشابهی اجرا می‌شوند چراکه این بازی‌ها برای کوئست ۲ بهینه‌سازی شده‌اند. با این حال، شاید کوئست ۳ در صورت معرفی بتواند برخی ضعف‌های کوئست ۲ را جبران کند.

راحتی

راحت بودن هدست یک موضوع مهم و حیانی برای استفاده از آن است. البته این موضوع ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما بررسی کوئست پرو نشان می‌دهد که ما واقعا با یک هدست بسیار راحت روبه‌رو هستیم. البته برخی کاربران گفته‌اند که بعد از یکی دو ساعت کار کردن با آن احساس خستگی کرده‌اند. البته هر هدستی بعد از چند ساعت کار کردن ممکن است خسته‌کننده باشد، اما در مجموع به نظر می‌رسد که مدل پرو راحت‌تر از کوئست ۲ است.

متا کوئست

دلیل آن هم این است که باتری مدل پرو در قسمت عقب قرار دارد و وزن قاب جلو را متعادل می‌کند. بنابراین اگر تصمیم دارید چندین ساعت با هدست واقعیت مجازی کار کنید، خود متا گفته است که مدل پرو بسیار راحت‌تر از کوئست ۲ است. برخی کاربران، آثار کبودی را در گونه‌ها و پیشانی خود بعد از استفاده طولانی از کوئست ۲ مشاهده کرده‌اند. لذا هرچه وزن یک هدست کمتر باشد راحت‌تر می‌توان از آن استفاده کرد و مدل پرو از این بابت بسیار عالی است.

قابلیت‌ها

هدست کوئست پرو می‌تواند هر کاری که کوئست ۲ انجام می‌دهد با کیفیت بهتر انجام دهد. البته این موضوع با توجه به قیمت دو برابری آن کاملا منطقی است. اما این هدست چندین قابلیت منحصربه‌فرد دارد که آن را از کوئست ۲ متمایز می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها، دوربین رنگی و با وضوح بالاست که چهار برابر وضوح بهتری نسبت به دوربین کوئست ۲ دارد. این قابلیت باعث شده تا شما واقعیت ترکیبی متا را در سطح جدیدی تجربه کنید. دوربین مدل پرو به‌قدری قوی است که شما حتی می‌توانید بدون درآوردن هدست خود در یک اتاق قدم بزنید. البته دوربین با وضوح پایین و سیاه‌وسفید کوئست ۲ نیز این قابلیت را دارد که مانع از برخورد شما با اشیاء بزرگ شود اما این دوربین با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

متا کوئست

دوربین کوئست پرو حتی می‌تواند تصاویر سه‌بعدی را پوشش دهد تا تجربه‌ بسیار نزدیکی به واقعیت ارائه دهد. قابلیت مهم دیگر این هدست، امکان ردیابی چهره است. شما با این قابلیت می‌توانید با یک آواتار بسیار شبیه به خودتان در جلسات مجازی شرکت کنید. قابلیت ردیابی چشم همچنین می‌تواند به دیگران اجازه ‌دهد تا بفهمند شما به کجا نگاه می‌کنید.

از طرف دیگر، کنترلرهای لمسی مدل پرو، از قابلیت ردیابی بهره می‌برند. بنابراین شما می‌توانید حرکات دستان‌تان را حتی در صورتی که پشت بدن‌تان قرار داشته باشند ردیابی کنید. اما در کوئست ۲ دستان شما باید حتما در دیدرس دوربین هدست قرار داشته باشد. کنترلرهای لمسی کوئست پرو همچنین مجهز به استایلوس داخلی هستند که می‌تواند امکان نوشتن روی تخته یا نقاشی کشیدن را فراهم کند.

متا کوئست

کدام هدست متا برای شما بهتر است؟

اگر شما قصد اجرای یک بازی نه‌چندان اکشن با صحنه‌های نسبتا روشن، مثل بازی Beat Saber، را روی هدست واقعیت مجازی دارید، قابلیت‌های پیشرفته نمایشگر کوئست پرو شاید چندان تاثیرگذار نباشد. همانطور که گفته شد اکثر بازی‌های کوئست پرو احتمالا با کیفیت مشابهی روی کویست ۲ اجرا خواهند شد. اما شما برای اجرای بازی‌های تیره و تاریک که نیاز به گستره دینامیکی وسیع‌تری دارند احتمالا به کوئست پرو نیاز خواهید داشت. بازی‌های رنگی نیز می‌توانند با ۳۰ درصد طیف رنگی وسیع‌تر در هدست پرو اجرا شوند. از طرف دیگر‌، بازی‌های اکشن از ردیابی کنترلر بهتری در این هدست بهره خواهند برد. البته این قابلیت‌ها فقط برای تعداد محدودی از بازی‌ها قابل استفاده هستند و برای اکثر بازی‌ها نیازی به آن‌ها نخواهد بود. بنابراین، در بخش بازی‌های واقعیت مجازی، کوئست پرو شاید ارزش خرید چندانی نسبت به کوئست ۲ نداشته باشد.

متا کوئست

اما اگر قصد کار کردن با Horizon Workrooms و سایر اپلیکیشن‌های چت مجازی را دارید، داشتن آواتارهای بهتر اهمیت زیادی دارد. آواتارهای کوئست پرو این قابلیت را دارند که احساسات شما را به‌خوبی به دیگران منتقل کنند و در نتیجه می‌توان گفت که کوئست پرو در این بخش ارزش خرید بالایی دارد. از طرف دیگر، این هدست برای استفاده‌های طولانی راحت‌تر است. با این حال، نباید انتظار عملکردی در حد لپ‌تاپ یا کامپیوتر از آن داشته باشید. به هر حال، ماهیت فناوری‌ها باهم فرق می‌کند و اکوسیستم متا هر روز در حال پیشرفت است تا قابلیت‌های بهتری برای کاربران فراهم کند. این شرکت همکاری نزدیکی با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و ادوبی دارد تا برنامه‌های حرفه‌ای‌تری را در کوئست پرو ارایه کند.

در مجموع، به نظر می‌رسد که کوئست ۲ با قیمت ۴۰۰ دلار یک گزینه مناسب برای بازی کردن یا مرور وب باشد. اما اگر به دنبال جلوه‌های بصری بهتر و پردازنده قوی‌تر هستید می‌توانید کوئست پرو را به قیمت ۱۰۰۰ دلار بخرید. تخفیف‌هایی که متا برای مدل پرو در نظر گرفته است آن را تبدیل به یک گزینه جذاب کرده است. اپل نیز قصد دارد به‌زودی یک هدست واقعیت ترکیبی به نام Reality Pro معرفی کند و باید ببینیم رقابت این شرکت با متا در حوزه واقعیت افزوده چگونه خواهد بود.

نظر شما درباره هدست‌های واقعیت مجازی متا چیست؟

منبع: DigitalTrends

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 117 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 21 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.