جزوه 92 عمر مفید ۵۰ ساله مدارس نوساز/ میانگین ۳ ساله برای ساخت مدرسه - جزوه

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه عمر مفیدی که برای مدارس نوساز تعریف می‌کنیم حدود ۵۰ سال است گفت: ۱۹/۵ درصد مدارس فرسوده و تخریبی داریم که عمدتا مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند و هنوز منابع مالی ما کفاف بازسازی شان را نداده است، اما اگر بودجه تخصیص یابد و با همین سرعت پیش برویم، شمار مدارس تخریبی طی چهارسال آینده به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند طی شده در سازمان نوسازی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: دی ماه سال ۱۳۹۶ سازمان نوسازی مدارس را تحویل گرفتم؛ در آن زمان تخصیص عمرانی سازمان در تمام ردیف‌ها صفر بود.

وی افزود: طبق قانون اگر خیری پروژه‌ای را تا ۵۰ درصد تکمیل کند دولت باید بودجه‌ای معادل آن تخصیص دهد. تعهد خیرین در سال ۹۶ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تخصیص ردیف پروژه‌های مشارکتی خیرین از سوی دولت ۱۵ درصد این رقم یعنی ۲۷ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه وقتی پول نباشد، مدرسه‌سازی انجام نمی‌شود و به تبع آن تغییر در معماری، ساخت مجتمع‌های آموزشی، اجرای زیرنظام فضا و تجهیزات و دیگر اهداف محقق نیز نمی‌شود گفت: بنابراین اولین هدفگذاری ما این بود که به سمت تخصیص اعتبارات برویم. عدد مصوب ما در سال ۱۳۹۶ از محل اعتبارات عمرانی کشور ۱.۶ درصد بود که اکنون به بیش از هفت درصد رسیده است. هرچقدر اعتبارات عمرانی افزایش یابد سهم مدرسه‌سازی نیز بیشتر می‌شود.

رخشانی‌مهر با اشاره به ظرفیت‌سازی و ایجاد تنوع در روش‌های تامین اعتبارات مدرسه‌سازی گفت: متکی به ظرفیت قانونی بودجه نماندیم؛ همان زمان مصوبه‌ای از دولت و مجلس گرفتیم که بر اساس آن سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند که به یکی از منابع ثابت نوسازی تبدیل شد. مصوبه دیگری در مجلس گرفتیم که سهم ما از محل اعتبارات گاز از ۲۰ به ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین در طرح محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۰ سرفصل‌هایی چون آب روستایی، راه روستایی و بهداشت دیده شده بود؛ در حالی که تاکید داشتیم محرومیت‌زدایی از دل مدرسه اتفاق می‌افتد. پیگیری‌هایی انجام شد و ساخت مدارس نیز به عنوان یکی از سرفصل‌های محرومیت زدایی قرار گرفت و از آن محل ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ما مصوب شد که جدای از اعتبارات سالانه بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به افزایش تعهد خیرین عنوان کرد: سال گذشته تعهد خیرین به ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. اوایل سال ۸۰ افشانی، رئیس سازمان نوسازی وقت دولت را متقاعد کرد و مصوبه گرفت که از حساب ذخیره ارزی چهار میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی مدارس تخصیص یابد که معادل امروزی‌اش ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. این اعتبار طی یک دوره ۱۵ ساله وارد نوسازی مدارس شده است؛ درحالی که فقط امسال دست کم ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص بودجه صورت گرفته است.

رخشانی ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمامی داشتیم که از سال ۹۱ به حال خود رها شده بود. مدارس کوچک که نیمه تمام نمی‌مانند، اما مدارس بزرگ با زیربنای بالا نیمه تمام رها شده بودند. ۴۳ پروژه آموزشی بزرگ داشتیم که همگی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ردیف بودجه‌ای دولت برای پروژه‌های مشارکتی خیر ساز در سال ۹۶ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ به ۲۳۵۰ میلیارد تومان رسید و طی سال‌های اخیر تا ۱۰۰ درصد تخصیص می‌گیرد گفت: از سال ۹۶ تا کنون ۶ هزار میلیارد تومان با خیرین مشارکت کردیم و بسیاری پروژه‌های خیرین که نیمه تمام مانده بود تکمیل شد. با بهبود روند ایجاد شده، میزان تعهد خیرین نیز رشد کرد و در سال ۹۹ به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه میانگین طول دوره ساخت در پروژه‌های عمرانی ۱۱ سال و در مدرسه‌سازی حدود ۹ سال بود گفت: یعنی از زمان ساخت تا تکمیل یک مدرسه به طور میانگین ۹ سال زمان نیاز بود که اکنون به زیر سه سال رسیده است.

به گفته رخشانی‌مهر در سال ۹۲ تعداد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی ۳۰ درصد برآورد شده بود که در سال ۹۹ به ۱۹/۵ درصد رسید. مدارس بر اساس استانداردها و معیارهای روز دنیا ساخته می‌شوند و در برابر زلزله مقاوم‌اند. عمر مفیدی که برای این مدارس تعریف می‌کنیم حدود ۵۰ سال است. مدارسی که در آمار ۱۹/۵ درصدی مدارس فرسوده و تخریبی قرار دارند نیز عمدتا مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند که هنوز منابع مالی ما کفاف بازسازی شان را نداده است، اما اگر بودجه تخصیص یابد و با همین سرعت پیش برویم شمار مدارس تخریبی طی چهارسال آینده به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

انتهای پیام

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 263 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها