جزوه 92 روش مطالعه درس عربی + منابع پیشنهادی - جزوه

روش مطالعه درس عربی + منابع پیشنهادی

مقاله ای از جناب محمد کاظم میدانی

 

 

 

به نام خدا 

عربی کنکور درسیه که به نظر تعداد زیادی سخت ترین و مزخرف ترین درس عمومی و به نظر عده ای هم آسون ترین و مهربون ترین درس عمومی هست ! اما علت این اختلاف نظر چیه ؟ 

عربی کنکور شامل ۸ سوال ترجمه و تعریب و مفهوم ، یک متن با ۴ سوال درک مطلب با دو سوال تشکیل و حرکت گذاری از جملات متن و سه سوال تجزیه و تحلیل صرفی از کلمات موجود در متن و در پایان ۸ سوال قواعد هست . 

دسته ی اول که عربی رو سخت ترین درس عمومی میدونند و از خوندنش فراری هستند معمولا این ویژگی رو دارن : مدت ها به دنبال حفظ مقادیر زیادی قواعد به صورت نکته ای از کتب مختلف هستند ، یعنی کتاب قواعد و نکته رو میذارن جلوی خودشون و سعی میکنن قاعده حفظ کنند و سوالات رو با بررسی این قواعد پاسخ بدهند. دسته ای از این افراد بعد از مدتی خسته میشن و استعداد خودشون رو تو عربی کم میدونن و کم کم کنار میکشن و در آخر هم به دنبال پاسخ دادن به سوالات به نسبت آسون ترجمه هستند و شاید یه سری از سوالات متن و قواعد رو هم که بلد باشند جواب بدن که اون هم با شک و تردید هست ! و شکایت از درس عربی و سختی اون قبل از کنکور و بعد از اون باقی میمونه ! عده ای هم از این افراد به شدت سخت کوش هستند و کم نمیارن …تمامی قواعد به اون زیادی رو حفظ میکنن و تستا رو با استفاده از این قواعد پاسخ میدن …این افراد به دلیل سخت کوشی زیادشون بالاخره قادر میشند که به درصد بالایی از سوالات پاسخ دهند و موفق می شوند ، اما یک مسئله در مورد این افراد هست : وقت ! اول وقت زیادی که صرف حفظ قواعد ، تست های زیاد برای یادگیری نحوه ی پاسخ گویی سریع و …کردند و دوم وقت زیادی که مجبورند سر جلسه برای این درس بگذارند ! به هر صورت بررسی کلمه به کلمه ی گزینه ها و پیاده کردن قواعد به اندازه ی یک کتاب ! روی هر تست وقت زیادی می گیره ! و مجبورن وقتی گاها بیش از ۲۰ دقیقه روی ۲۵ سوال عربی بگذارند تا به درصد بالایی برسند .

 

 

اما دسته ی دوم ! قواعد رو از روی یه کتاب حفظ نمی کنند بلکه به صورت کاربردی یاد می گیرند ! با زبان عربی آشنا میشند ! جمله ی عربی رو درک می کنند ، مفهومش رو میفهمند و اگه غلط قواعدی رو ببینند به خاطر این آشنایی میتونند سریع تشخیص بدهند ! بذارین یه مثال بزنم : برای عده ی زیادی زبان انگلیسی به مراتب راحت تر از عربی هست ! تا حالا فکر کردین چرا ؟ در حالی که زبان انگلیسی کاملا بیگانه هست و باید پایه ای حتی الفباش رو یاد گرفت اما بسیاری از کلمات عربی و فارسی مشترکند ! زبان انگلیسی در کنکور بخشی به نام لغت داره که باید لغات زیادی رو دونست در حالی که عربی نیاز به دونستن معنی لغات زیادی نیست ! متن عربی یه چند خط ساده هست اما زبان دو تا متن و یک کلوز طولانی داره ! دلیلش چیه ؟ دلیلش اینه که زبان انگلیسی رو فهمیدند ، وقتی یه جمله ی انگلیسی رو میخونند به این توجه نمی کنند که این اسم نقش فاعل رو داره ! این یکی صفته ! این یکی قیده پس الان باید اسمی با این مشخصات بیاد ! الان این کلمه درسته یا نه ؟!!! بلکه به خاطر کار زیاد و خوندن متن های مختلف انگلیسی با ساختار زبان آشنا شدند ! 

 

 

اما خب راهکار چیه ؟ برای عربی کنکور مسلما نیاز نیست که عربی مکالمه کنید یا به کانون زبان عربی برید! میتونید خودتون با کتاب درسی عربی کار کنید ! چطور ؟ 
فرض کنید الان شما رسیدین به درس چهارم عربی ۳ و میخواین یاد بگیرید ! اول از همه متن درس ! یک بار متن رو سریع ( و با صدای بلند) بخونید و ببینید چه مقدار از متن رو متوجه میشید . برای بار بعد ابتدا جمله ی اول رو( باز هم با صدای بلند و با دقت ) بخونید برای خودتون یه معنی پیشنهادی بدین . بعد ترجمه ی درست رو بخونید و مقایسه کنید . همین کار رو برای جمله ی دوم و به همین منوال تا آخر متن! ببینید برداشتتون چه تفاوت هایی داشت !؟ اگر این کار رو برای تمام درس های عربی۱ و۲و۳ بکنید می بینید که چه اندازه خوب میتونید متن عربی رو بفهمید ! بعد از این کار بروید سراغ قواعد . مثلا اینجا قاعده حال است . قواعد رو میخونید : حال کلمه ای است که مثل نقش قید حالت در فارسی هست و معمولا با کلمه ی در حالی که ترجمه میشه و … . به این ترتیب اصول کلی قواعد حال رو یاد گرفتین. حالا میرین سراغ همون متنی که کامل فهمیدینش و ترجمه کردین ! هر جای متن که معنی درحالی که میده رو پیدا کنید ! هر کلمه ای که حال است رو هم پیدا کنید ! مشکلاتتون رو حتما رفع کنید ! می بینید که میتونید با پیدا کردن معنی حال رو تشخیص بدین نه ؟ خب به این میگن فهمیدن عربی ! برای درس های دیگه و متن های دیگه هم همین کار رو بکنید و قواعد هر درس رو روی متن همون درس پیاده کنید ! بعد از تموم شدن این فرایند وقت اون رسیده که عربی رو با هم و کامل یاد بگیرین ! هر متنی که تاحالا بررسی کردین رو این دفعه به طور کامل تجزیه کنید ! یعنی هر کلمه ای رو که می بینید نقش و اعرابش رو مشخص کنید و همچنین این کلمه چه نوع کلمه ای هست ؟ شاید در ابتدا وقت زیادی ازتون بگیره ولی کم کم راه میفتین و به سرعت میتونید این کار رو انجام بدین ! 

 

 

در کنار این کار ها باید با نحوه ی سوالات کنکور آشنا بشین پس لازمه یه منبع تست داشته باشین ! تست های کنکور مهم ترین منبع شما هستند و تست های تالیفی واقعا مشابه ! تست های ترجمه و تعریب معمولا با یک یا دو کلید حداقل دو گزینه اش حذف میشن و بعد میتونید دو گزینه ی باقی مونده رو مقایسه کنید و محل اختلافشون رو بررسی کنید تا به گزینه ی درست برسید . در مورد متن هم تنها راهش تمرین زیاده تا با طرز فکر طراح آشنا بشین ! برای قواعد هم بعد از خوندن و کار کردن هر درس روی کتاب تست های اون مبحث رو کار کنید تا کاملا مسلط بشید و بتونید به سرعت پاسخ بدهید ! ( منبع پیشنهادی برای تست ! : جامع خیلی سبز( البته درسنامه هاش بیش از حد حفظی اند )- جامع نشر الگو( البته پاسخ تشریحی زیاد مناسبی نداره)-عربی کامل گاج )

 

 

محمد کاظم میدانی

رتبه ۷ منطقه ۲ کنکور ریاضی ۹۳
تابستان ۹۳

 

 

 

 

اگر هر گونه سوالی داشتید می توانید در تاپیک زیر, در انجمن کنکور از شخص ایشون بپرسید

http://forum.konkur.in/thread12940.html

 

 

هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر نام نویسنده و سایت کنکور ممنوع می باشد

 

سایر مطالب محمد کاظم میدانی

 

کلاس خصوصی آنلاین عربی با نفرات برتر آزمون سراسری. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کن

با مرکز مشاوره سایت کنکور ، معلم خصوصیت رو از بین رتبه برترهای کنکور انتخاب کن

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 235 views بار دسته بندی : جزوات عربی ، نحوه مطالعه دروس تاريخ : 15 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.