جزوه 92 روشهای یادگیری لغات زبان انگلیسی - جزوه

در کنکور سراسری، حدود ۱۸ سوال از ۲۵ سوال بصورت مستقیم و غیر مستقیم به دانش لغات داوطلب وابسته است. بنابراین داشتن دامنه وسیعی از لغات در حافظه علاوه بر اینکه در پاسخگویی به قسمت واژگان کمک کننده است، در درک مطلب نیز اهمیت دارد. .بهتر است از یک روش و قالب یکسان و ثابت برای تکرار لغات استفاده نکرد. برای مطالعه روشهای یادگیری لغات زبان انگلیسی که نویسنده آن خانم فاطمه رسولی میباشد، به ادامه مطلب بروید.

روشهای یادگیری لغات زبان انگلیسی


من خودم فقط از یک روش برای یادگیری زبان استفاده نمی کردم بلکه  ازروش های مختلفدر بازه های زمانی و شرایط مختلف استفاده می کردم. من برای خواندن لغات و واژگان زبان از روش های زیر همزمان استفاده کردم که برای من بسیار موثر و نتیجه بخش بود:

۱-یادگیری لغت در متن: مشکل اصلی ما در حفظ کردن لغات انگلیسی این است که معمولاً آن‌ها را به‌صورت تکی و پشت سر هم و تنها با یک روش حفظ می‌کنیم و بعد می خواهیم آن‌ها را به‌صورت جمعی و در جمله و متن استفاده کنیم. فقط تکرار کردن لغت مهم نیست و بهتر است کاربرد و معنی یک لغت را در جمله به خاطر بسپاریم و سعی کنیم معنی آن را در یک جمله یا تمرین های مختلف یاد بگیریم. اینگونه، هنگام استفاده از جعبه لایتنر یا بقیه روش ها و یا هنگام تمرین و تست زدن، خیلی راحت تر و سریع تر معنی لغات را به خاطر می آوریم.

۲-روش استفاده از جعبه لایتنر: این روش برای استفاده در یک بازه زمانی طولانی و برنامه ریزی شده استفاده می شود. لغات را با فواصل معین تکرار می کنیم و در حافظه بلند مدت به خاطر می سپاریم. من هم از این روش هنگامی که فرصت زیادی داشتم استفاده می کردم و با برنامه ریزی تعداد لغاتی که باید در هر هفته و یا روزهای مطالعه زبان حفظ یا مرور کنم را مشخص می کردم.

۳- روش ضبط صدا: این روش، یک روش ابداعی توسط خودم بود که در استفاده بهینه از وقت های مرده به من خیلی کمک کرد. شاید برای شما هم کاربرد داشته باشد. بدین صورت که واژگانی که نیاز به حفظ کردن آن ها داشتم و یا لغاتی که در متن بود را مشخص می کردم و همه را در یک دفترچه یادداشت می کردم. سپس هر ۱۰ لغت(بسته به توانایی فردی، حداکثر تا ۲۰ لغت) را همراه با معنی و مترادف آن ، با صدای خودم پشت سر هم با موبایلم می خواندم وضبط می کردم(می توان هر لغت را دو بار پشت سر هم تکرار کرد). سپس در زمان هایی که بیرون بودم در طول مسیر، در ماشین یا اتوبوس، در زمان های استراحت و یا اوقات فراغت، و حتما یک ربع قبل از اینکه بخوابم ، با هندزفری به صدای خودم گوش می دادم. گوش دادن به صدای خود، بهترین روش حفظ لغات و بهترین روش استفاده از زمان های مرده است.

۴-کدینگ ( کدبندی) یا تصویرسازی ذهنی

یکی از روش های موثر خواندن و حفظ کردن مقطعی حجم بالایی از لغات و واژگان زبان انگلیسی در یک فاصله زمانی کوتاه و زمان باقی مانده، استفاده از روش کدینگ (کد بندی) و تصویرسازی ذهنی است. من خودم از این روش نتیجه بسیار زیادی گرفتم.. به عنوان مثال در یک بازه زمانی بسیار کوتاه که فرصت چندانی نداشتم، توانستم ۱۱۰۰ واژه مهم را حفظ کنم و در آزمونی که برای زبان داشتم با کسب نمره بالایی موفق شوم.

مثلا

ترجمه

کد

لغت

هسته

داخل کره زمین هسته قرار داره

Core

هیجان ، شور و احساس

عموشون خیلی شور و هیجان داره

Emotion

کمک کردن

تو عید همه باید به هم کمک می کردیم

Aid

 

۵- دسته بندی لغات دارای جنبه مشترک یا لغات مترادف: معمولا برای کلماتی که به نحوی دارای یک جنبه ی مشترک بودند،‌یک دسته بندی قرار می دادممثلا کلماتی که ازلحاظ املایی شباهت داشتند را یک جدول یا صفحه جداگانه می نوشتم(مثل BREED-BRIDE-BRAIDE-BREAD ) و کلمات مترادف را جداگانه (مثل INTERFERE-RECONCILIATE-ITERPOSE-INTERVENE) و یامثلا کلماتی که پیشوند مشترک داشتند.

 

 

با مرکز مشاوره سایت کنکور ، مشاورت رو از بین رتبه های برتر آزمون سراسری انتخاب کن

 برنامه ریزی اختصاصی + مشاوره تلفنی + پیگیری روزانه + پرسش و پاسخ مجازی + رفع اشکال درسی + مناسب ترین قیمت

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : جزوات زبان انگلیسی ، مشاوره تحصيلی تاريخ : 19 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.