جزوه 92 تعیین شاخص‌های احراز صلاحیت‌ مربیان مهدهای کودک - جزوه

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: با توجه به شرح وظایف، رویکردها و مأموریت‌هایی که سازمان برای تحقق آنها تأسیس شده است، برنامه های پژوهشی و دانش محور، رکن اصلی و اساسی آن را تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا، علیرضا حاجیان‌زاده در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، افزود: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهم ترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان «نظام جامع تعلیم و تربیت کودک» یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.

وی افزود: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه‌نامه‌ها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیروهای انسانی، طراحی و ابلاغ می‌شود.

حاجیان زاده، ادامه داد: تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک، از دیگر طرح‌های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به شمار می آیند.

وی گفت: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه خواهد شد.

حاجیان‌زاده گفت: به کارگیری نیروهای متخصص و توانمند در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک،گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.

حاجیان زاده با مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این دوره از زندگی افراد، دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شأن حاکمیتی دارد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد.

حاجیان‌زاده تصریح کرد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب‌ برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک مدیریت واحد نبود.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، به خصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.

وی، گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقررات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد و گفت: مخاطبین این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی تشکیل می‌هند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم می‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجیان‌زاده، افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب۵۰ هزار مهدکودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده‌ دارند.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامه‌های سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.

حاجیان زاده خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.

وی در ادامه سخنان خود از افتتاح قریب‌الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی koodak.medu.ir خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال اطلاع‌رسانی سازمان در پیام رسان ایتا به آدرس: http://eitaa.com/k۰۰dak و یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس:  https://www.medu.irبخشنامه‌های سازمان را مشاهده کنند.

انتهای پیام

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها